♥ Särskrivningar

Jag e så trött och sjukligt allergisk mot särskrivningar. Måste väl folk se hur dom skriver att de inte kommer ut på de sättet som dom vill uttrycka sig i? Här ska ni få några exempel.

I affären:
Glad packad räkmacka <- E räkmackan glad och packad?
Rätt: Gladpackad räkmacka
Morgon rockar! <- Vet inte om ja håller me om att morgonen rockar
Rätt: Morgonrockar
Vi har sprätt ägg <- Hur sprätter man ägg?
Rätt: Vi har sprättägg

På restaurangen:
Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig. <- Kul och få veta att man är trasig i sängen
Rätt: Är du en pajälskare
Grillad kyckling lever med kul potatis <- Hur kan en grillad kyckling leva, och dessutom ihop med en rolig potatis?
Rätt: Grillad kycklinglever med kulpotatis

Hos frisören:
Skum Permanent 395:- <- Vet inte om ja skulle lägga 400 spänn på en konstig permanent
Rätt: Skumpermanent

I kontaktannonser och CV:
Jag är en mörk hårig tjej <- Håriga tjejer har aldrig vart speciellt attraktivt
Rätt: Jag är en mörkhårig tjej
Jag är inte rädd att visa fram fötterna! <- Trevligt! Men först måste du ta ur dom från skorna
Rätt: Jag är inte rädd att visa framfötterna
Jag skriver just nu på min doktors avhandling <- Men, de kan du ju inte, den är ju inte din?
Rätt: Jag skriver just nu på min doktorsavhandling
Jag har bra grund men ingen vidare utbildning <- Va äre för bra me en grund om du har en dålig utbildning?
Rätt: Jag har bra grund men ingen vidareutbildning

Yrkesgrupper:
Nacka naprapaterna <- Hmm mord i sikte?
Rätt: Nackanaprapaterna
Sjuk gymnast <- Hoppas han frisknar till
Rätt: Sjukgymnast
Vår kassa personal <- Varför anställa personal som är kass?
Rätt: Vår kassapersonal

Sen lite andra saker oxå. Men de vågar jag inte uttrycka mig om för då blire väl fel.
Btw. Jag skriver som jag prater.. dialekt.. då kan de bli såhär..

Dörren = Döra
Där borta = Där borsti
Orkar inte = Örsk int
Tiden = Tidn
Hur är det med dig? = Hur äre me du?
Igår klippte jag mig = Igår klöpp ja mig

Jag säger inte jag är felfri, visst skriver jag fel på saker ibland. Men oftast till 99% äre på dialekt och de får ni helt enkelt ta. Äre nått som ja tycker låter fel så säger jag de på mitt sätt iställe för att gå runt å prata saker man tycker låter fel. Men de ja reagerar på är EXTREMA fel. Sånna man inte borde skriva fel på i min ålder. So what om ja sätter ditt en bokstav extra som dessutom passar in! Men att skriva "akseptera" känns bara fel för nån i min ålder. Du borde veta att de stavas acceptera. Så om jag skriver troligtvist lr troligtvis är inte ens i närheten av de anser jag då.. de e en sån pass skillnad...


Folks åsikter om mina inlägg
Detta är skrivet av: sofie

hahah ;D

2009-06-27 @ 22:58:18
Adress: http://soooofieeee.blogg.se/

Här fyller du i dina uppgifter

Vad heter du?
Klicka här!

Din @ adress? (publiceras ej)


Hemsida lr bloggadress?


Så, vad är de du vill säga mig?

Trackback