♥ Operation

I morgon ska ja ringa upp på sjukhuset och boka en tid med en läkare för att prata om en Gastrik Bypass. Har bestämt mig nu och jag vill göra en sån. Nu ska ja kolla upp komplikationer, hur de går till och om de ens finns en möjlighet till att ja kan få en remiss för att göra en.. Men de hoppas jag! Har letat upp lite kortare fakta om en så läs här nu så får ni reda på vad jag ska gå igenom (om de blir av) i framtiden.


Gastrisk bypass.

Övervikt och fetma är idag ett stort samhällsproblem med många följdsjukdomar, däribland hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och diabetes. Övervikt definieras genom att räkna ut kroppsmasseindex, BMI. Gastrisk bypass är en relativt ny behandlingsmetod. Tidigare använde man sig mer av vertikalt bandad gastroplastik, där man opererade in ett elastiskt band runt magsäcken men nu är gastrisk bypass vanligare som metod. Andra metoder är sleeve gastrectomy som används vid lätt fetma och duodenal switch som används på patienter med BMI över 50. Vid gastrisk bypass kopplar man helt enkelt bort magsäcken, så maten inte passerar den. Istället kopplas tunntarmen direkt till en liten ficka strax efter matstrupen och tolvfingertarmen kopplas in längre ned på tunntarmen.

Gastrisk bypass anses vara den mest effektiva, och över tid den mest hållbara, metoden för viktreduktion. Fördelarna för patienten är ett bättre och hälsosammare liv samt att samhällskostnaderna minskar då dyrbar vård för fetmarelaterade sjukdomar elimineras i stor utsträckning.


Kriterier

Ett riktvärde för en gastrisk bypass-operation är att man ska ha ett BMI på 35 eller högre men vid överviktsrelaterade sjukdomar kan man rekommendera operationen redan vid ett BMI på 30-35. Patienten ska ha försökt att gå ner i vikt genom konventionella metoder tidigare men misslyckats.


Förberedelse

Patienten förbereds i god tid innan operationen genom att få besöka en dietist där denne får lära sig hur man ska äta efter operationen. Om patienten ska opereras med titthålsteknik måste denne endast dricka näringsdryck veckorna innan operationen. Detta för att fettet på levern ska minska så operationen går lättare. Vid öppet snitt finns oftast inte de restriktionerna.


Genomförande

Själva operationen kan genomföras antingen som vanlig öppen kirurgi där man öppnar buken mellan bröstbenet och naveln eller genom titthålskirurgi. En liten ficka i övre delen av magsäcken sys av till en storlek av cirka 1-1,5 deciliter. Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1,5 meter ned efter tunntarmen. Operationen tar 1,5-3 timmar att genomföra.



Efter operationen

Det första dygnet efter operationen får patienten endast små mängder dryck som ska sippas eller drickas med sked. Sedan övergår man till lite tjockare drycker, ex nyponsoppa och välling. Efter 2-3 dagar kan patienten åka hem då denne kan klara av att äta och tillgodogöra sig minst 1,5 liter vätska per dygn. Kostråden skiljer sig mycket beroende på vilket sjukhus man opererats på. En del sjukhus säger att man enbart ska gå på flytande kost i 2-3 veckor och sen purékost i ytterligare 2-4 veckor. En del sjukhus har inga såna råd alls. Sjukskrivning ca 4 veckor. Den första tiden kommer patienten att vara stel och öm i operationsärren.


Komplikationer

Ibland kan läckage uppstå från magsäck och ut i bukhålan varpå ett nytt ingrepp krävs. Som vanligt i samband med operationer så finns alltid en infektionsrisk.


Bieffekter

De vanligaste bieffekterna uppstår då patienten ätit för fort eller tuggat maten dåligt. Då kan illamående och kräkningar uppstå. Även så kallad dumpning kan drabba patienten. Det är ofarligt men obehagligt och uppstår då maten kommit ner för fort i tunntarmen. Dumpning yttrar sig genom yrsel, kallsvettningar och ökad hjärtfrekvens. Diarréer kan uppstå då för fet mat har ätits. Efter en tids viktnedgång kan man få hudveck av överskottshud. Denna överskottshud kan avlägsnas kirurgiskt.


Livet efter operationen

Efter operationen kan man endast äta 1,5-2dl mat per portion. Vikten rasar därför fort. Det är inte onormalt att patienten minskar 15kg under första månaden. Det är viktigt att äta rätt och äta på jämna tider under dagen. Mellan de vanliga måltiderna ska mellanmål intas. Det är också viktigt att maten tuggas väl och att man tar god tid på sig då man äter.


Där har ni lite info. Jag tycker inte de låter allt för hemskt faktiskt. Jag får ju samtidigt "lära mig att äta bra" efter ja gjort den där operationen. Eftersom ja inte vill få diare precis om ja råkar äta för fett, och då är de ju bara att försöka undvika allt för mycket av sånt.
Men jag vill iaf prata me nån som kan de här och höra de öga mot öga först. Så i morgon beställer jag en tid för att prata. Sen ska ja ta en allmän koll på mig själv oxå samtidigt tänkte jag. De kan behövas så ja vet hur jag mår.. Finns ju ändå både hjärtsjukdommar och diabetes i min släkt...

Tjöss!

Folks åsikter om mina inlägg
Detta är skrivet av: Nina

Kan ge dig mer info senare å du kan få fråga allt du undrar över, väntar ju på en operation i höst jag.

2009-01-26 @ 09:32:33
Adress: http://snostjarna.blogspot.com
Detta är skrivet av: Anna / Morguse

Jag har gjort en gbp op för ung 3 år sen så har du några frågor så e det bara o fråga på! En jätte bra sida e http://www.viktop.se/

Lycka till!

2009-01-28 @ 18:27:41
Adress: http://morguse.blogg.se/

Här fyller du i dina uppgifter

Vad heter du?
Klicka här!

Din @ adress? (publiceras ej)


Hemsida lr bloggadress?


Så, vad är de du vill säga mig?

Trackback