♥ Musiken är mitt liv

Jag är en sån som inte kan leva utan musiken. Och jag kan ärligt säga vad som låter bra och inte. Ja jag vet det. Jag kan och förstår musik.

Men jag har både vänner, familj och bekanta som är totalt tondöva när de gäller musik. "de här e riktigt dåligt!" får jag höra.. och visst kan man ha åsikter om vad man gillar och inte i musikväg. Ingen tycker ju likadant om allt lixom. Men att säga att nån som sjunger så rent och klart och underbart vackert sjunger falskt och att de låter hemskt är bara oförlåtligt. Låt in din tondövhet tro att du vet vad som är bra och inte.
Du är fri att inte tycka om den sortens musik lr det dom gör. Men kom inte och säg att dom sjunger falskt och att dom inte kan sjunga när du inte har en aning om vad du pratar om.

Satt just och lyssnade på Dixie Chicks och vi som vet musik vet att dom sjunger ruskigt fint! Rent, vacker och sensuellt med kraft och personlighet i rösterna. Visst alla gillar inte countrymusik och då får man ju såklart tycka det. Men kan säga både en, två och 20 pers som kommer tycka personen i fråga är korkad om den säger att det inte låter bra. Speciellt om den personen själv inte kan ta en ren ton.

Det finns ingenting som heter "dålig musik"... Musiken i sig är en del och sången är en del. Finns dålig sång, men ingen dålig musik. Alla tycker ju som sagt olika gällande musik. Jag älskar dansband. Dock inte allt inom dansband men jo jag tycker om det. Då kan inte nån gå att säga att det är dålig musik eftersom jag tycker den är bra.
Däremot kan man säga att folk inte kan sjunga. Jag tex tycker väldigt mycket om Håkan Hellströms musik. Men jag tåååål inte hans röst. För han kan inte sjunga.
Att han kan bli artist är ju bara ett bevis på att vem som helst kan lyckas inom musikbranchen. Lika som Lars och Johan i Idol 2008. Visst Johan gjorde 2 bra framträdanden i hela idol där han lyckades ta nån enstaka ren ton. Lars vette fan. Men ja va inte så inne i idol 2008 som vissa andra. Kan dom lyckas kan vem som helst. För tydligen behöver man ju inte kunna sjunga för att bli sångare/sångerska. Huvudsaken man kan leverera och göra en bra show. Äre inte bättre att bli showartist då iställe för sångare/sångerska?

Ska ja lyssna på musik så ska de va musik. Inte skrik och dunka dunka som får en och vilja stoppa huvet i sanden. De ska va en melodi, en text man kan följa med och där man faktiskt hör vad dom sjunger. Resten kallar ja mest ljud och skrik. Men nån melodi och sång finns inte. I hip hop tex finns de inte heller nån sång. Men det finns rytm och text. Och vissa tycker ju om det oxå. Och typ Slipknot. Lixom musik? Nej.. men ljud, bas, och skrik. Och vissa tycker ju det. Men kalla de musik är överskattat.

Aja.. ni som e tondöva iaf. Kom inte och säg att ni vet om dom sjunger bra lr inte när ni själva inte kan ta en ton rätt. De förstör allt för oss andra...

Folks åsikter om mina inlägg
Detta är skrivet av: Helle

du skriver bra :)

allt jag kan säga just nu (;

2009-01-19 @ 20:31:49
Adress: http://helenluu.blogg.se/
Detta är skrivet av: MrT

Hej!



Jag måste säga att det är mycket konstigt att du går arbetslös när du besitter så fruktansvärt mycket kunskap vad gäller musik. Du borde ju jobba som A&R på något stort bolag, vara anställd på någon tidning som musikrecensent eller varför inte vara en artist som säljer tonvis med skivor.



Jag vet inte hur din musikaliska utbildning ser ut, hur många låtar du skrivit, hur mycket du själv stått på scen både på konserter eller i direktsändning i TV. Men jag tror du satt dig på lite för höga hästar nu.



Vore ju kul att få ett svar och att du inte redigerar eller raderar detta för alla har väl rätt till en åsikt? Eller?



Ha det!



/MrT

2009-01-20 @ 17:55:44
Detta är skrivet av: Guchie

Klart du kan få ett svar. Spelar väl inte nån roll om du har jobb lr inte angående om du kan mycket om musik. Som ja skrev är musiken mitt liv. Den är blodet i mina ådror. Jag klarar mig inte utan musik. Lyssnar på de 24/7. I bilen, på datorn, i walkmanen, på tv, radio, ute på dans/koncert/festivaler.. ja där de finns möjlighet. Jag vill jobba inom musik ja. Men i dagens samhälle är de tyvärr omöjligt att komma nånstans utan utbildning lr erfarenhet. Bara av att lyssnat på musik och vart med om olika saker räcker tyvärr inte.



Jag har sjungit i kör hela skoltiden. Även alltid haft musik som tillval i skolan. Sjunger för jämnan (hällre än bra om ja säger så.. ingen aning om ja sjunger bra lr dåligt) och har spelat div instrument. Dock inte på nå proffsnivå men ändå så de räknas för mig.



Har ingen speciell utbildning inom musik men de förväntar jag mig att ja har innan ja blir 30. Jag har ett öra för musik helt enkelt. Och de är de jag menar när jag skrev att jag kan musik.

Jag har skrivit ett par låtar, stått på scen både live och tv. Och en gång båda samtidigt.



Har dock en sjukdom som heter panikångest och de har därmed dämpat min erfarenhet och tillgång till att lyckas me jobb inom musikbranchen. Men tro mig, en dag kommer jag lyckas.



// Stina

2009-01-20 @ 18:23:05
Adress: http://ztiiina.blogg.se/
Detta är skrivet av: MrT

Hej igen!



Bra att du verkligen tror på dig själv!



Musik är mångas liv och det blir också mångas krossade drömmar eftersom det krävs så otroligt mycket på alla sätt och vis.



Det är enkelt att tycka att man kan och vet mycket mer om musik än andra gör men man ska alltid komma ihåg att vara ödmjuk. Jag tycker nog fortfarande att du sätter dig själv på lite höga hästar.



Skulle vara intressant att höra dig sjunga/spela något. Du kanske kan lägga ut nåt här på bloggen så vi får tycka till lite om dig, din musik och det som hör till? Det är enkelt att ha en åsikt om andras prestationer men det är inte lika enkelt att ta till sig andras åsikter.



Hoppas nu att vi får höra något snart!



Ha det!



/MrT

2009-01-20 @ 18:57:27

Här fyller du i dina uppgifter

Vad heter du?
Klicka här!

Din @ adress? (publiceras ej)


Hemsida lr bloggadress?


Så, vad är de du vill säga mig?

Trackback