Dansbandskampen

Ni har väl alla hört talas om fenomenet Dansbandskampen på SVT varje lördagkväll? Ja jag trodde väl det. Jag har länge suttit å funderat på om jag ska anse de vara en flipp lr flopp.. de lutar mer åt de sista.
Visst. Jag som älskar dansmusiken anser att det är jättebra med mer publicitet åt dansbanden. Men hur många dansband har de egentligen vart med i den tävlingen? Kan nog räkna upp dom på en hand. Och de har ändå nu gått ett par avsnitt.

Dom flesta banden som är med är både tondöva, sjunger falskt och har NOLL utstrålning och kompetens att ens lyckas inom branchen. Finns många showband som anser sig vara dansband. Möjligt dom hade lyckats på 70 och 80 talet. Men nu anser jag att dom är några år efter i utvecklingen.
För tävlingen går väl ändå ut på att hitta sveriges BÄSTA dansband. Inte sveriges töntigaste? De ska ju lyckas i längden oxå! Inte bara bli bra TV för några veckor. Jag fattar inte hur band som Larz Kristerz ens är kvar i tävlingen. Möjligt dom roar folket i byn där dom kommer ifrån och tydligen några i TV. Men tänk efter. Hur länge kommer dom va aktuella? Knappast länge. Möjligt som showband, men knappast dansband.

Sen de här med juryn. Va tänkte SVT när dom tog med dom i juryn?? En afro-wannabe brud som inte kan de minsta om dansband och tror att det är 1974 då Flamingokvintetten gick runt med rosa fula kostymer, som bergis gick hem då men nu är de ändå 2000 talet och modet lever vidare.
Hennes åsikter är hennes egna, visst. Men innan du börjar kommentera saker som dansbandsmusiken så kanske du ska gå ut på en och annan dans först innan du uttrycker dig om saker du inte har en aning om? Hon klagar på att hon blir hotad för att hon är tjej. De e knappast anledningen. Ja förstår varför folket inte gillar henne, okej de kanske inte är anledning att hota nån. Men förstår verkligen hur folket tänker. Hon vet ju inte ett dyft va hon pratar om. Och de har inget me att hon är tjej att göra. Utan hennes åsikter.
Och han i mitten är inte mycket bättre. Hallå? Kalla dig expert inom dansmusik? Hah. Skrattretande. För de första går de inte å bli expert i nått som är så utvecklande och varrierande som musik. Du kanske kan mycket om olika saker men nån expert är du fanimej inte.

Okej ska inte gräva ner dom totalt. Nått enstaka bra ord har dom väl häft ur sig. Visst. Dom e la inte helt genomkorkade. Bara nästan...
Den som har nått vettigt och säga i den juryn är väl ändå Magnus Carlsson. Den enda i juryn som KAN nått om dansmusik när han själv vart etablerad dansbandsmusiker i över 10 år. Han kan de han pratar om. Ja håller med han både när han har nått positivt och negativt att säga.

Min polare Maria fick idag ett mail av en rätt sur jurymedlem. Maria har skapat en klubb om Date på facebook och skickade ut ett mail till klubbens alla medlemmar om att vi borde fixa in Date i dansbandskampen igen då de bara va massa strul me deras uppträdande och att dom inte fick visa vilka dom va till 100% på scen. Tydligen så ska juryn välja ut 3 band som har åkt ut som ska få en 2a chans i finalen. Klart man hoppas på Date bla. Att dom en gång till får visa vilket bra band dom är! Och hoppas även att den här gången kör dom 200% Date och skiter i SVTs regler om att man ska "dansbandisera" en poplåt. Kör er version, rocka på och shake it baby! Helt enkelt. Visa vilka ni är. De är ändå tittarna som röstar. Juryn uttrycker bara sina åsikter, men de har inget me röstningen att göra.
Aja, tillbaks till mailet. Tomas (heter han va?) i juryn mailade ett surt mail till Maria å sa att om han ska få mailen fullbombad me mail om att Date ska få en andra chans ska han minsan se till att dom snarare inte FÅR va me i finalen.
Hallå! Va e de för jäkla sätt! Hot rent av! Va e han? 12? Hallå väx upp till en början. Sen så kanske han ska ta och kolla runt om de ens står nått om det oxå. Hur ska man veta att de inte hjälper och maila om de inte står nånstans? Att bli sur pga att vi fans försöker göra rättvisa åt grabbarna tycker jag ligger på ett rätt omoget stadie.
Nä tänk efter innan du motkommenterar nästa gång, kolla upp fakta först så du slipper bli sur och då kanske du förstår lite bättre om va du får läsa.

Själv skiter ja blanka fan i om juryn i fråga läser mina åsikter om dom, programmet och musiken. So what? Jag förstår inte hur dom tänker. Programmet kommer bli en flopp, om de inte redan blivit de. Och just pga dom 2 inkompitenta jurymedlemmarna som sitter jämte Magnus Carlsson. De är väl endast Magnus och Settman som har nått i de programmet och göra egentligen. Ja hade hellre tom sett Christer Björkman i juryn och ni som känner mig vet att jag har väldigt svårt för den människan.

Sen till en annan sak som ja oxå retade upp mig lite på. Alla så kallade experter klagade på Scotts kläder! Va? Vadå vem fan klär sig i matchande kostymer nu för tiden?? Nej hallå. Häng me i svängarna va. Man klär sig i de man trivs i och kör sitt race. Så är det. Både äldre och yngre band nu för tiden kör på den svängen. Jag har många exempel i Arvingarna, Date, Barbados, Kindbergs, Highlights, Streaplers, Flamingokvintetten, Perikles.. ja.. listan kan göras lång.
Och vadå? De här med att köra en låt som är "ovan" i dansbandsbranchen? Alltså vet ens kritikerna vad dom pratar om? Det är rätt tydligt att dom aldrig vart ute på dans. Under mina år ute på dans har jag hört de mesta ur dom mikrofonerna. Allt från gammal hederlig vals till AC/DC till Zlatan låten till Nationalteatern till country.. ja u name it. Dom kör de. På SITT vis. Och om ni tror att vi som danspublik kommer bli förvånad av att höra dansband köra nått sånt tror rätt av jävligt fel.

Dansband har alltid vart en töntstämpel. Jag vet. Jag har älskat Arvingarna sen 1991. Det har blivit några år nu. Jag blev retad för de i skolan men det fick mig inte att ändra mina åsikter om killarna och deras musik. Ja stod på mig. Lyssnar på dom än idag! Och dom är bättre än nånsin.
Men SVT gör de knappast lättare att få bort töntstämpeln på dansband om dom drar in sånna folk som afro wannaben och Tönt-Tomas i juryn. Som envisas med att dansband ska låta som de gjorde på 70 talet.
Kicka dom å ta in folk som vet vad dom pratar om. Som kan visa att dagens dansband är coolt! Finns ingen genre inom musik som jag kan komma på som gör SÅN bredd på sin musik. Lixom tänk om vi skulle höra nått hårdrocksband i stil me Metallica köra nå liknande "leende guldbruna ögon"? Skulle de passa? Nej.. inte speciellt. Men Arvingarna kör AC/DC, Bon Jovi, Rolling Stones, ZZ top, Valsmedley mm.. Barbados kör Kiss, Nationalteatern, gamla schlagers mm.. Date kör Green Day, Bryan Adams, Kiss, Keith Urban, OneRepublic mm.. Ja jag tänker inte sitta och räkna upp alla band va dom gör som inte anses som dansbandsmusik men ni fattar poängen. Det är inte ovanligt att höra både hårdrock, country, schlager och vals inom dansbandssvängen. Jag älskar det! Man får ut så mycket på en enda kväll.
Jag som verkligen är allätare inom musik kan inte ha hittat en bättre genre! Jag får höra så mycket bra musik i olika stilar så de finns inte. Går alltid hem med ett leende på läpparna efter varje danskväll.

Blev väldigt mycket skrivande om alltihopa här nu. Blev kanske lite kladdigt men kom på massor under tiden.
Men ni fattar nog de stora hela ändå. Om de ska bli en andra säsong av Dansbandskampen så hoppas jag dom hittat mer kompetent folk tills dess i juryn och tar in bättre band än många som vart med.
Enligt mig är dom enda band som klassas som dansband hittills varit: Mickeys, Date, Highlights, Bengt Hennings och Scotts. Resten för mig är bara "va? va gör dom ens med i programmet?" .. okej upptäcka nya tallanger. Visst! Men ni kan väl för farao leta fram nått bra då? Inte nått som skriker tönt och trycker ner dansmusiken ännu längre ner i tönt träsket och framför allt borde de väl iaf finnas en regel att bandet ska kunna SJUNGA???.. Va äre för idé å dra me band som kör falskt och inte kan ta en ton rätt? Lägg ner drömmarna å satsa på knyppling istället.

Nä nu ska jag avsluta detta inlägg innan de blir för mycket. Kan lätt tappa humöret när jag väl kommer igång och skriver och de ska vi försöka låta bli. Slutade titta på dansbandskampen när Date åkte ut och Larz-Kristerz gick vidare. Då fattade jag vad för nivå detta skulle ligga på. Inget seriös, bara skojj tydligen. Showband som överglänser dom riktigt bra banden bara för att "det är kul". Nej tack. Inget för mig. Då går jag hellre ut och dansar till dessa underbara band än se dom bli bortgjord i TV för att de ska bli BRA tv som de heter. Ge upp. Tillbaks med dansbandslåten istället. DÄR hade vi ett bra program om dansmusik. Med en programledare som visste va han höll på med och en jury som faktiskt kunna nått om dansbandmusik.
Aja, nu håller jag på Kindbergs i sista programmet där. Men tills dess blir de inget tittande på Dansbandskampen för min del. Jag är ruskigt besviken på hela konceptet.

Over and out.
// Mejj

Folks åsikter om mina inlägg
Detta är skrivet av: Maria

Bra skrivet

2008-11-04 @ 21:10:47
Adress: http://mariachen.blogg.se/
Detta är skrivet av: WB

"Dansband" är ett fenomen...



Skillnaden mellan hur Barbados som bäst låter idag, och tex Style på "sin tid" [eller Shaboom/Shanghai etc - som var pop/rockband och inget annat] är obefintlig [sagt av mig som låtskrivare i båda sammanhangen]. På gott och ont... eftersom publiken, speltillfällen till stor del finns hos dom som vill dansa på "old style dansbandsvis". Som sämst kan det bli dåligt coverband, och som allra sämst - med 80% förinspelade bakgrunder... Sen finns ju kategorin "oldstyle" där man kan ha en massa åsikter om låtarna men oavsett -"gubbarna verkligen kan lira". Här finns massor - SvenErics, Kurt Haagers bland annat är personliga favoriter... Dom sistnämnda spelade på "Dansplatsen" i en folkpark för några år sedan när vi var i samma park med en känd svensk "rockartist". Hela bandet var överens om att KH var asbra, och vi såg hela deras gig bara för att dom lirade så "självklart sweet".



En låt, eller två, som "kul" är en sak, men var sak har sin plats. Det är tråkigt om banden blir "profillösa coverband", som i sämsta fall öht inte kan spela. Där tillhör ju Arvingarna och Barbados dom starkast profilerade på "moderna" sidan, och på "oldstyle" finns det andra kraftigt profilerade. Det hänger ju MYCKET ihop med låtval, producenter, och bandets egen kompetens. Joyride är ett annat BRA exempel.



För mig blir "dansbandskampen" en utopi beroende på sitt eget epitet. Äpplen och päron... och det känns som det borde finnas olika "klasser" på ett "enkelt och självklart sätt", precis som i Grammis. Eva Dahlgren i alla ära, men hon får inte min röst som "årets manliga hårdrock"...

2008-11-04 @ 21:11:36
Adress: http://wb.blogg.se/
Detta är skrivet av: Tiia

Undrar vad dom kommer att säga om Kindbergs då.

2008-11-04 @ 22:30:20
Adress: http://hush.blogg.se/
Detta är skrivet av: Mikkis

Ja den där Tomas får ja nippran värre på... o sen hon... jaaa va fasiken heter hon nu igen... tjejen iaf... fruuuuuuktansvärt sällan ja håller me henne... minns knappt när ja hållit me henne. Det var ju hon som valde ut Kändiz Orkester bla... o ja tyckte så synd om sångerskan för hon va såååå nervös de hördes. Men de hade ju ingen trummis... (okej Date har ingen keyboardist) men trummorna är sååå viktiga för att hålla takten osv o ge lite drag ibland i musiken. O då vill man ej ha keyboard trummor som ej ger de där extra beatet. De var föööör färska med, ge dem några år, sånglektioner kanske o en trummis... då kanske de hade passat i tävlingen. Nu kändes de som de blev utskämda. Sen är ja fort i djup chock att Date o Highlights ej gick vidare eller Mickeys, de va bra. Undrar näääär de programmet ska sluta att chocka mej alltså. Till o med Magnus har ju chockat mej ibland. Men ändå som sagt va e han den absolut mest kompetenta jurymedlemmen. Glad att de visar nått med dansband, me hela programmet är sååå dumt upplagt att ja kan få magsår för mindre. De borde a haft me alla band från början tycker ja sen haft en urgallring, sen fortsatt så tills 1 står som vinnare istället. Då känns de som alla hade fått va me på mer någolunda vilkor. Men sen är dansbandsmusiken för bred oxå. Beror på vilka som sitter framför tvn och tittar om de är de som gillar me modern dansband eller de som gillar mer traditionell dansband eller de som får en nostalgi chock av sånna som t.ex Larz Kristers...

Neee detta kan man allt mala på om i all evighet. För min personliga del kan ja bara säga Hejja Arvingarna (o de e ju inte med så)

2008-11-04 @ 22:34:55
Adress: http://musse83.blogg.se/
Detta är skrivet av: Therese

Som jag nyss skrev till Maria (a) Av allt jag har läst om Dansbandskampen osv så var detta det mest vettiga jag har läst. Om alla hade samma åsikter som dig så skulle det vara ordning och reda ist för alla som inte kan sjunga som den dåliga sidan av juryn envisas att ha med :S Tycker som du om den enligt mig störda juryn -.- Men Magnus han är som vanligt bäst han och jag tycker typ lika på allt han säger :O Och att hon typ avgudar Larz-Kristerz måste typ va ett skämt dom är ju inte dåliga direkt men måste hon avguda dom så! Hmm ,. Dansbandskampen är en stor besvikelse Highlights, Date och Kalas har åkt :( Håller mest på att Highlights och Date ska gå vidare. Men som han nu så fint "hotade" så ja störd han är !! Usch måste dom göra dansband som typ täntig när vi vet att det finns så mycket mer bra att höra på inom dansbandsvärlden men ja den störda sidan av juryn är liksom tröga enligt mig!! Men Magnus är grym med sina åsikter likaså du blev fast i det för det var så bra skrivet! Passar att ha denna sak i en krönika, i en dagstidning av nåt slag ;) Så bra gjort Stina :)



Kraaam Therese <3

2008-11-06 @ 01:24:44
Adress: http://thereseepersson.blogg.se/
Detta är skrivet av: Maria

D slutar me att vi får fixa ett eget program

2008-11-06 @ 18:20:20
Adress: http://mariachen.blogg.se/

Här fyller du i dina uppgifter

Vad heter du?
Klicka här!

Din @ adress? (publiceras ej)


Hemsida lr bloggadress?


Så, vad är de du vill säga mig?

Trackback